“Ulubiena” lokomotywa

Dziś dowiedziałem się o uszkodzeniu na przejeździe kolejowym w Włoszakowicach mojej “ulubienej” (cytat za św. pamięci Dariuszem Gniatowskim czyli filmowym Arnoldem Boczkiem) lokomotywy parowej Pt47-65. Na szczęście uszkodzenia są nieznaczące, wygięty został stopień przy lokomotywie. Mam nadzieję, że w najbliższą sobotę znowu będę mógł ją fotografować. To jedna z najciekawszych lokomotyw – zabytków Parowozowni w Wolsztynie i jedyna w służbie czynnej oprócz Ol49-59 , prowadząca pociągi rejsowe i turystyczne. A oto cytat ze strony Parowozowni w Wolsztynie “..Parowóz serii Pt47-65 jest dumą wolsztyńskiego “zbioru” parowozów. Przeznaczony do prowadzenia pociągów pośpiesznych, ma cztery osie napędowe, moc 2000 KM i osiąga prędkość konstrukcyjną 110 km/h. Parowóz posiada tender 27D48, który mieści 27 m³ wody i wyposażony jest w automatyczny podajnik węgla systemu “stoker”. W dwóch polskich fabrykach lokomotyw HCP w Poznaniu i “Fabloku” w Chrzanowie zbudowano łącznie 180 sztuk tych maszyn. Konstrukcja parowozu była oparta na przedwojennym typie Pt31, lecz została zmodernizowana. Egzemplarz stacjonujący w Wolsztynie Pt47-65 ma numer fabryczny 2065. Zbudowany został w Chrzanowie w roku 1949. Pełnił poprzednio służbę w lokomotywowniach Ostrów Wlkp. i Poznań Osobowa. Większość tych maszyn została pocięta na złom w latach 80-tych. ..” Dodam, że masa służbowa parowozu wraz tendrem to 182,1 t., a powierzchnia ogrzewalna kotła to 239,2 m kw. To prawdziwy cud techniki i w dodatku ma w sobie to coś! 🙂 Przedstawiam więc raz jeszcze zdjęcie tej lokomotywy uchwycone w dniu 15 maja 2021 r. na 109 km drogi żelaznej 357 Wolsztyn – Poznań. Tym razem panorama.

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.